Sunday, January 12, 2014

Dėl bevaikių sugyventinių porų tvirtą nuomonę turinčiųjų gretos yra mažesnės. Jauniausios kartos 55


©  DELFI (V.Kopūsto nuotr.)
Kaip rodo Demografinių tyrimų instituto užsakymu atliktas Šeimos stebėsenos tyrimas, vaikai, bet ne santuoka yra pagrindinis b92 skirtukas , padedantis Lietuvos gyventojams šeiminius santykius atsieti nuo kitų, teigia sociologė b92 Aušra Maslauskaitė. Anot jos, valstybės pastangoms teisinėmis priemonėmis sutapatinti šeimą su santuoka pritaria kiek mažiau nei pusė gyventojų, kurių didžiąją dalį sudaro vyresnioji karta. Ji daugiau nei kitos tikisi, jog teisinė šeimos bei santuokos sintezė b92 išspręs šiuolaikinės šeimos problemas.
Diskusijos dėl šeimos sampratos Lietuvos viešąją erdvę drebina jau daugiau nei dvejus metus, o vienintelis neabejotinai pozityvus šių drebėjimų rezultatas konsoliduotos kultūrinius šeimos karus kariaujančiųjų platformos. Šiandien nesunkiai galime identifikuoti idėjinius abiejų platformų lyderius, sumanymų įgyvendintojus, telkiančius vadybininkus, informatorius b92 ir kitą aktyvą.
Tačiau yra ir dar vienas svarbus, nors dažnai pamirštamas, šių kultūrinių karų herojus tai eilinis gatvės žmogus, mylintis ar meilės ieškantis, vaikų besilaukiantis ar juos auginantis, besidžiaugiantis šeimos laime ar, jos prismaugtas , svarstantis skyrybų galimybę. Nors šio herojaus vardu, taip pat dėl jo ar jo vaikų ateities paprastai ir žvanginama ginklais, jo nuomonė kovų triukšme tėra šnabždesys. Galbūt abiem pusėms praverstų sužinoti b92 ir įvertinti šių tyliųjų eilinių poziciją? - klausia mokslininkė Demografinių tyrimų centro leidinyje Demografija ir mes .
Nuomonėms patikrinti b92 2011 m. lapkritį Demografinių tyrimų institutas atlikto Šeimos stebėsenos tyrimą, kurį atliko bendrovė Rait . Absoliuti dauguma, t. y. apie 80 90 proc. skirtingų b92 kartų respondentų, šeimai b92 priskyrė tokias šeiminių santykių formas, kaip sutuoktiniai su vaiku (-ais), našlė (-ys) su vaiku (-ais), sutuoktiniai be vaikų, išsiskyrusi (-ęs) motina (tėvas) su vaiku (-ais). Nuomonės, kad tokie santykiai yra šeima, bemaž nesiskyrė vyriausioje (senelių, t. y. vyresnių nei 55 m.), vidurinėje (tėvų, 35-44 m.) ir jauniausioje b92 (anūkų, 15-34 m.) kartose.
Diskusijose dėl šeimos sampratos kriterijumi, pagal kurį brėžiamos demarkacinės linijos ir įkuriamos pasaulėžiūrų stovyklos, dažniausiai paverčiamos sugyventinių poros. Vienoje pusėje tie, kuriems šeima neatskiriama nuo santuokos, b92 kitoje visi likusieji. Tačiau tyrimas atskleidė, kad dauguma Lietuvos gyventojų nelinkę santuokos paversti raktiniu šeimos apibrėžimo požymiu kur kas svarbesnis kriterijus yra vaikai , - atkreipė dėmesį A. Maslauskaitė.
Sugyventinius su vaikais šeima laiko 78 proc. jauniausios ir 73 proc. vidurinės kartos žmonių, taigi beveik trys ketvirtadaliai tų, kurie dar patys yra aktyvioje šeimos kūrimo arba vaikų auginimo stadijoje. b92 Vyriausios kartos nuomonė b92 šiuo klausimu buvo kiek nuosaikesnė, tačiau 65 proc. jos atstovų sugyventinius su vaikais taip pat priskyrė šeimai. Panašiai visos trys kartos sprendė b92 ir dėl to, ar vieniša motina, kuri niekada neturėjo sutuoktinio ir augina vaiką, yra šeima. 72 proc. jauniausios, 67 proc. vidurinės ir 60 proc. vyriausios kartos atstovų b92 šiuos santykius taip pat priskiria šeimai.
Dėl bevaikių sugyventinių porų tvirtą nuomonę turinčiųjų gretos yra mažesnės. Jauniausios kartos 55 proc. gyventojų sugyventinius be vaikų įvardijo šeima, vidurinėje kartoje tokių buvo 45 proc., o vyriausioje kartoje 37 proc. gyventojų.
Anot A. Maslauskaitės, tai, tikėtina, atspindi kiekvienos kartos patirtį. Kaip rodo Kartų ir lyčių tyrimas, kohabitacijos b92 (gyvenimo kartu be santuokos) vaidmuo Lietuvoje per praėjusius du dešimtmečius iš esmės pakito. Trumpalaikę partnerystę prieš santuoką keičia vis ilgesnė, susilaukianti vaikų, juos auginanti ir mažai ką stebinanti partnerystė. Dalis jaunosios kartos yra pagrindiniai šio virsmo veikėjai. Vidurinė b92 karta kohabitaciją neretai išgyveno kaip santuokos preliudą, o vyriausioji buvo ir tebėra pasyvi šio proceso b92 stebėtoja.
Atominis ginklas kultūriniuose šeimos b92 karuose yra klausimas dėl vienos lyties asmenų partnerysčių. Kaip ir daugumoje tikrų karų, šis ginklas reikalingas ne sunaikinimo, o įbauginimo tikslams. Argumento logika dažniausiai būna tokia: jei šeima laikysime ne tik sutuoktinius, JIE (t. y. homoseksualai) ateis ir mus sunaikins. Tačiau galbūt vertėtų nusiginkluoti , atsisakyti bent jau šios rūšies ginklo, nes, kaip rodo tyrimo rezultatai, nėra jo į ką nukreipti. b92 Lietuvos visuomenėje itin maža dalis gyventojų mano, kad vienos lyties asmenų poros irgi gali būti laikomos šeima. Pasak tyrimo, jauniausioje kartoje tokių yra tik 13 proc., vidurinėje 8 proc., o vyriausioje 3 proc.
Taigi akivaizdu, kad tyliųjų eilinių šeimos samprata yra margesnė nei kai kurių kultūrinių karų vadų siūlomas variantas. b92 Regis, tai, dėl ko vis dar laužomos ietys viešojoje erdvėje, didžiajai daliai Lietuvos gyventojų yra seniai išspręstas klausimas b92 , - teigia Demografinių tyrimų centro mokslininkė.
Kad valstybė įstatymais turėtų nustatyti,

No comments:

Post a Comment